Omiin ideoihin pitää uskaltaa uskoa
Joskus yksinkertaisimmat ratkaisut ovat kaikista tehokkaimpia. Jouni ja Raimo Kautto ovat Eskilstunasta kotoisin olevat sukulaiset, jotka kehittivät yhdessä innovaation, Brelockin. Tuote on ollut SmartaSakerin valikoimassa jo liki kymmenen vuotta, ja siitä on tullut vuosien aikana erittäin suosittu tuote.
Kaikki alkoi siitä, kun Jouni törmäsi vahingossa kaukaiseen sukulaiseensa Raimoon paikallisella kirpputorilla. Odottamattomasta tapaamisesta tuli ihana jälleennäkeminen ja Raimo käytti tilaisuuden kertoakseen uudesta ideastaan.
– Raimo saa usein paljonkin ideoita, jotka jäävät pyörimään hänen päässään. Siinä mielessä me olemme hyvä ottelupari. Hän lähtee juoksemaan ja sitten minä otan viestikapulan haltuun myöhemmin, Jouni sanoo.
Vaikka sekä Raimo että Jouni olivat tyytyväisiä ideaan, he päättivät aluksi pitää sen omana tietonaan.
– Kysyimme vain harvoilta, mitä mieltä he olivat tuotteesta. Emme myöskään tehneet markkinatutkimusta. Osittain luultavasti pelkäsimme, mitä ihmiset ajattelisivat, mutta emme myöskään halunneet kenenkään varastavan ideaamme.
Prototyypistä valmiiseen tuotteeseen
Brelockin valmistuksen lisäksi Jounilla on oma yritys, Unik Racing, joka harjoittaa moottoripyörien ja auton varaosien valmistusta ja myyntiä. Tämän aiemman kokemuksen tuominen innovaation luomisprosessiin oli erityisen ilahduttavaa, erityisesti käytännön tiedon, joka oli ratkaisevaa tuotteen valmistuksen aikana. Jouni selittää, kuinka maailmassa on todennäköisesti paljon ihmisiä, joilla on hyviä ideoita ja ratkaisuja, mutta ei työkaluja niiden toteuttamiseen.
– Jos minulla ei olisi ollut kokemusta Unik Racingilta, en luultavasti olisi uskaltanut sijoittaa, Jouni myöntää.
Ideointivaiheesta tuotteen valmistumiseen kului noin 9 kuukautta. Monta vuotta on kulunut siitä, kun Brelock oli vasta uusi tulokas markkinoilla. Nyt tätä kirjoitettaessa tuotetta on myyty reilusti päälle 300 000 kappaletta. Jouni on ylpeä varsinkin siitä, että sekä tuote että niiden pakkaukset valmistetaan Eskilstunassa ja niitä on mennyt jopa Yhdysvaltoihin asti. Hän toteaa olevansa vaikuttunut:
– On hienoa, että kaksi vanhaa miestä saa idean, josta voi tulla jotain suurta.
Sekä Jouni että Raimo käyttävät Brelockia päivittäin ja toteavat, että tuote on edelleen lupauksensa mukainen.
Jounin vinkit muille innovaattoreille:
Ole avoin erilaisille yhteistyömuodoille ja kumppaneille.Uskalla sijoittaa ideaasi! Jos uskot itse tuotteeseesi, se on todennäköisesti ajan ja vaivan arvoinen.
Joskus yksinkertaisimmat ratkaisut ovat kaikista tehokkaimpia. Jouni ja Raimo Kautto ovat Eskilstunasta kotoisin olevat sukulaiset, jotka kehittivät yhdessä innovaation, Brelockin. Tuote on ollut SmartaSakerin valikoimassa jo liki kymmenen vuotta, ja siitä on tullut vuosien aikana erittäin suosittu tuote.
Kaikki alkoi siitä, kun Jouni törmäsi vahingossa kaukaiseen sukulaiseensa Raimoon paikallisella kirpputorilla. Odottamattomasta tapaamisesta tuli ihana jälleennäkeminen ja Raimo käytti tilaisuuden kertoakseen uudesta ideastaan.
– Raimo saa usein paljonkin ideoita, jotka jäävät pyörimään hänen päässään. Siinä mielessä me olemme hyvä ottelupari. Hän lähtee juoksemaan ja sitten minä otan viestikapulan haltuun myöhemmin, Jouni sanoo.
Vaikka sekä Raimo että Jouni olivat tyytyväisiä ideaan, he päättivät aluksi pitää sen omana tietonaan.
– Kysyimme vain harvoilta, mitä mieltä he olivat tuotteesta. Emme myöskään tehneet markkinatutkimusta. Osittain luultavasti pelkäsimme, mitä ihmiset ajattelisivat, mutta emme myöskään halunneet kenenkään varastavan ideaamme.
Prototyypistä valmiiseen tuotteeseen
Brelockin valmistuksen lisäksi Jounilla on oma yritys, Unik Racing, joka harjoittaa moottoripyörien ja auton varaosien valmistusta ja myyntiä. Tämän aiemman kokemuksen tuominen innovaation luomisprosessiin oli erityisen ilahduttavaa, erityisesti käytännön tiedon, joka oli ratkaisevaa tuotteen valmistuksen aikana. Jouni selittää, kuinka maailmassa on todennäköisesti paljon ihmisiä, joilla on hyviä ideoita ja ratkaisuja, mutta ei työkaluja niiden toteuttamiseen.
– Jos minulla ei olisi ollut kokemusta Unik Racingilta, en luultavasti olisi uskaltanut sijoittaa, Jouni myöntää.
Ideointivaiheesta tuotteen valmistumiseen kului noin 9 kuukautta. Monta vuotta on kulunut siitä, kun Brelock oli vasta uusi tulokas markkinoilla. Nyt tätä kirjoitettaessa tuotetta on myyty reilusti päälle 300 000 kappaletta. Jouni on ylpeä varsinkin siitä, että sekä tuote että niiden pakkaukset valmistetaan Eskilstunassa ja niitä on mennyt jopa Yhdysvaltoihin asti. Hän toteaa olevansa vaikuttunut:
– On hienoa, että kaksi vanhaa miestä saa idean, josta voi tulla jotain suurta.
Sekä Jouni että Raimo käyttävät Brelockia päivittäin ja toteavat, että tuote on edelleen lupauksensa mukainen.
Jounin vinkit muille innovaattoreille:
Ole avoin erilaisille yhteistyömuodoille ja kumppaneille.Uskalla sijoittaa ideaasi! Jos uskot itse tuotteeseesi, se on todennäköisesti ajan ja vaivan arvoinen.