Matka värien maailmaan

Nicoline Kinch on aina ollut ihminen, jolla luovuus on ollut käden ulottuvilla - ja hän on omistautunut pitkälti kulttuurille, muotoilulle ja luomistyölle. Vaikka hän ei kutsu itseään taiteilijaksi, hänen uteliaisuutensa ja kiinnostuksensa estetiikkaan on ilmeistä. Mutta huolimatta rakkaudestaan taiteelliseen ilmaisuun hän huomasi kamppailevansa erityisen ja toistuvan vaikeuden kanssa - värin ymmärtämisen ja sen monimutkaisessa maailmassa liikkumisen. Pukeutuen ruskeisiin housuihin ja ruskeaan paitaan Nicoline kuvitteli täydentävien sävyjen tyylikästä yhdistelmää, mutta peilin edessä hän huomasi, että sävyt olivat ristiriidassa keskenään, että hänen toivomansa harmonia puuttui, eikä hän osannut sanoa, miksi. Tällaiset hetket saivat hänet lopulta ymmärtämään, ettei hän osannut lukea värejä. Hän ei ollut koskaan oppinut värien ABC:tä tai tutustunut värien vuorovaikutukseen, kuten siihen, miten oranssin ja punaisen sekoittaminen mustaan luo ruskean sävyjä, kun taas valkoinen vaalentaa oranssin aprikoosiksi ja punaisen vaaleanpunaiseksi.

Värikäs löytö

Viikonloppuna järjestetyllä väriopin kurssilla Nicoline alkoi tutustua värien monimutkaisuuteen uudella ymmärryksellä ja arvostuksella. Kurssilla tutustuttiin Johannes Ittenin Bauhaus-aikakauden väritähteyteen, jossa tutkitaan, miten värit ovat vuorovaikutuksessa toistensa kanssa ja vaikuttavat toisiinsa. Aloittamalla sinisestä, punaisesta ja keltaisesta pääväristä ympyrässä ja sekoittamalla niitä vähitellen toissijaisiksi ja kolmansiksi värisävyiksi ja säätämällä kirkkautta lisäämällä valkoista tai mustaa, he täydensivät väriympyrän värispektrillä.

"Kun maalasimme väritähden, sain aha-hetken. Väreillä oli yhtäkkiä selkeä suhde toisiinsa."

Opettaja selitti, että jos tähti muodostuisi palloksi, värien välinen suhde näkyisi vielä paremmin. Tällaisessa 3D-mallissa olisi mahdollista nähdä, miten värit muuttuvat leveys- ja pituusasteilla, mutta myös miten värit kohtaavat pallon keskipisteessä. Värimaailman päiväntasaajan ympärillä syntyisivät päävärit, ja liikkumalla ylös- tai alaspäin kirkkaus muuttuisi, kun taas värikylläisyys muuttuisi selkeämmäksi, kun liikutaan harmaasta keskipisteestä kohti pallon vaippaa. Joillekin se oli itsestään selvää, Nicolinelle se avasi silmät. Se, mistä opettaja puhui, oli vain teoreettinen käsite, jota ei ollut olemassa, mutta Nicolinelle ajatus oli jo alkanut hahmottua - kolmiulotteinen väriopas, pienoismalli värimaailmasta.

Hedelmästä ilmiöksi


Liiman ja mielikuvituksen avulla Nicoline kiinnitti väritähtensä kuivattuun klementiiniin, ja Kolormondon ensimmäinen prototyyppi oli syntynyt. Idean muuttaminen konkreettiseksi tuotteeksi on kuitenkin harvoin matka, jossa ei ole haasteita, ja Nicolinen kohdalla lähtöviivalla oli nopeasti paljon kysymysmerkkejä. Missä muodossa ja millä materiaalilla idea toteutettaisiin? Minkä kokoisena ja kuinka monessa värissä? Eikä vähäisimpänä, kuka oli aiottu asiakas? Tuotteen oli oltava tarpeeksi kompakti, jotta se olisi helppo kuljettaa, tarpeeksi kestävä kestämään satunnaisia ihailevia katseita ja tarpeeksi kevyt, jotta kuka tahansa voisi ottaa sen käteensä ja tutkia sitä.

Tukholman innovaattoripiirin kautta Nicoline sai yhteyden teolliseen muotoilijaan Jonas Ahnméen, joka on nykyään Konstfackin osastopäällikkö ja jolla oli korvaamaton rooli hankkeen kehittämisessä. Ahnmén toimi äänitorvena ja mentorina, joka antoi sekä luovaa näkemystä että käytännön neuvoja, ja hänen kokemuksensa ja tietämyksensä taiteesta ja muotoilusta olivat ratkaisevia oikean tien löytämisessä eteenpäin. Jonas esitteli Nicolinen Daniel Bjurgårdille, graafiselle suunnittelijalle, jonka näkemys Kolormondosta auttoi viemään idean konseptivaiheesta konkreettiseen tuotteeseen.

Kun Kolormondo sai ensimmäisen kerran muotoaan, tavoitteena oli luoda magneettinen 3D-malli - magneettisten osien idea oli houkutteleva sen helppokäyttöisyyden vuoksi, sillä kukin värisegmentti voidaan helposti kiinnittää malliin ja irrottaa siitä. Tämä tekisi tuotteesta kuitenkin sekä kalliin että hankalan, mikä rajoittaisi sen saatavuutta ja käytännöllisyyttä erityisesti nuoremmille käyttäjille tai opetusympäristöissä, joissa ketteryys on tärkeää. Daniel Bjurgård keksi loistavan idean vaaka- ja pystysuorista paloista, jotka sopivat yhteen kuin palapeli. Oli luonnollista valita kierrätettävä pahvi, joka ei heikennä tuotteen laatua eikä käyttäjäkokemusta. Bonuksena? Litteä pakkaus, joka ei vie juuri lainkaan tilaa.

Tähän asti on ollut vaikeaa tuottaa tarkkoja väripigmenttejä. Perinteisesti lähtökohtana on käytetty kolmea perusväriä, punaista, keltaista ja sinistä. Itten ja vanhat mestarit, jotka vangitsivat värimaailman ideat, käyttivät siksi näitä perusväreinä. Nykyään syaaninsininen, magenttipunainen ja keltainen (CMY) ovat standardivärejä. Vasta kun Kolormondon suunnittelijat alkoivat käyttää CMY:tä, oli mahdollista tuottaa kattava värikuva, jossa kaikki värit sulautuvat vähitellen yhteen kaikkiin suuntiin - ylös, alas, sisään, ulos ja sivulle.

Kaikille värien ystäville


Aluksi ei ollut selvää, ketkä olisivat tämän värikkään luomuksen käyttäjiä. Vaikka tuotteen tarkoituksesta ja käyttötarkoituksesta tiedottamisessa oli aluksi vaikeuksia, se on kuitenkin löytänyt yleisönsä. Kiitos Nicolinen vankkumattoman päättäväisyyden ja sitkeän sitoutumisen. Nykyään Kolormondoa käytetään pääasiassa opetuskäytössä esikouluopetuksesta yliopisto-opintoihin, ja se kattaa monenlaisia oppiaineita, kuten tuotesuunnittelua, muotia, taidehistoriaa, arkkitehtuuria, graafista suunnittelua ja painotuotantoa.

Kolormondo on osoittautunut hyödylliseksi myös monissa odottamattomissa ja ainutlaatuisissa yhteyksissä - kuten sokerinjalostamossa, jonka on mitattava tarkasti sokerijuurikkaan värimuutokset jalostusprosessin aikana. Kampaajat ovat myös nousseet yhdeksi suurimmista käyttäjäryhmistä, sillä heidän on ymmärrettävä väriteoriaa, jotta he voivat saavuttaa asiakkaiden vaatimat tarkat sävyt. Kolormondon merkitys ulottuu kuitenkin koululuokkahuoneiden, kampaajien, sokerijalostamoiden ja muiden väriherkkien teollisuudenalojen ulkopuolelle, ja se avaa silmät kaikille, jotka haluavat tutkia ja ymmärtää värien vuorovaikutusta.

"Visualisoimalla värisuhteet helposti ymmärrettävällä tavalla olen luonut työkalun, jonka avulla harmaa päivä ei enää tunnu harmaalta."

Kolormondo on myös löytänyt paikkansa kansainvälisellä näyttämöllä, erityisesti Yhdysvalloissa ja Yhdistyneessä kuningaskunnassa, joissa sen nimissä on peräti neljä patenttia. Mutta juuri Berliinin Bauhaus-museossa värisävyjä yhdistelevä maapallo pääsi oikeuksiinsa ja vahvisti menestyksensä ikisuosikkina.

Värikäs historia

Usein pienet ihmettelyn ja uteliaisuuden hetket johtavat suuriin läpimurtoihin, ja näin on myös Nicoline Kinchin kohdalla. Joskus tarvitaan vain idea, hieman uteliaisuutta ja rohkeutta tutkia. Se ja paljon itsepäisyyttä.

Vinkkejä muille innovoijille

Nicolinen vinkit muille innovaattoreille:

  Älä pelkää esitellä ideasi. Innovaatiot muotoutuvat vasta muiden kanssa tavatessasi. Avun ja neuvojen aktiivinen vastaanottaminen voi antaa ideallesi sen tarvitseman sysäyksen. Riski siitä, että ideasi varastetaan, on vähäinen.
Nicoline Kinch on aina ollut ihminen, jolla luovuus on ollut käden ulottuvilla - ja hän on omistautunut pitkälti kulttuurille, muotoilulle ja luomistyölle. Vaikka hän ei kutsu itseään taiteilijaksi, hänen uteliaisuutensa ja kiinnostuksensa estetiikkaan on ilmeistä. Mutta huolimatta rakkaudestaan taiteelliseen ilmaisuun hän huomasi kamppailevansa erityisen ja toistuvan vaikeuden kanssa - värin ymmärtämisen ja sen monimutkaisessa maailmassa liikkumisen. Pukeutuen ruskeisiin housuihin ja ruskeaan paitaan Nicoline kuvitteli täydentävien sävyjen tyylikästä yhdistelmää, mutta peilin edessä hän huomasi, että sävyt olivat ristiriidassa keskenään, että hänen toivomansa harmonia puuttui, eikä hän osannut sanoa, miksi. Tällaiset hetket saivat hänet lopulta ymmärtämään, ettei hän osannut lukea värejä. Hän ei ollut koskaan oppinut värien ABC:tä tai tutustunut värien vuorovaikutukseen, kuten siihen, miten oranssin ja punaisen sekoittaminen mustaan luo ruskean sävyjä, kun taas valkoinen vaalentaa oranssin aprikoosiksi ja punaisen vaaleanpunaiseksi.

Värikäs löytö

Viikonloppuna järjestetyllä väriopin kurssilla Nicoline alkoi tutustua värien monimutkaisuuteen uudella ymmärryksellä ja arvostuksella. Kurssilla tutustuttiin Johannes Ittenin Bauhaus-aikakauden väritähteyteen, jossa tutkitaan, miten värit ovat vuorovaikutuksessa toistensa kanssa ja vaikuttavat toisiinsa. Aloittamalla sinisestä, punaisesta ja keltaisesta pääväristä ympyrässä ja sekoittamalla niitä vähitellen toissijaisiksi ja kolmansiksi värisävyiksi ja säätämällä kirkkautta lisäämällä valkoista tai mustaa, he täydensivät väriympyrän värispektrillä.

"Kun maalasimme väritähden, sain aha-hetken. Väreillä oli yhtäkkiä selkeä suhde toisiinsa."

Opettaja selitti, että jos tähti muodostuisi palloksi, värien välinen suhde näkyisi vielä paremmin. Tällaisessa 3D-mallissa olisi mahdollista nähdä, miten värit muuttuvat leveys- ja pituusasteilla, mutta myös miten värit kohtaavat pallon keskipisteessä. Värimaailman päiväntasaajan ympärillä syntyisivät päävärit, ja liikkumalla ylös- tai alaspäin kirkkaus muuttuisi, kun taas värikylläisyys muuttuisi selkeämmäksi, kun liikutaan harmaasta keskipisteestä kohti pallon vaippaa. Joillekin se oli itsestään selvää, Nicolinelle se avasi silmät. Se, mistä opettaja puhui, oli vain teoreettinen käsite, jota ei ollut olemassa, mutta Nicolinelle ajatus oli jo alkanut hahmottua - kolmiulotteinen väriopas, pienoismalli värimaailmasta.

Hedelmästä ilmiöksi


Liiman ja mielikuvituksen avulla Nicoline kiinnitti väritähtensä kuivattuun klementiiniin, ja Kolormondon ensimmäinen prototyyppi oli syntynyt. Idean muuttaminen konkreettiseksi tuotteeksi on kuitenkin harvoin matka, jossa ei ole haasteita, ja Nicolinen kohdalla lähtöviivalla oli nopeasti paljon kysymysmerkkejä. Missä muodossa ja millä materiaalilla idea toteutettaisiin? Minkä kokoisena ja kuinka monessa värissä? Eikä vähäisimpänä, kuka oli aiottu asiakas? Tuotteen oli oltava tarpeeksi kompakti, jotta se olisi helppo kuljettaa, tarpeeksi kestävä kestämään satunnaisia ihailevia katseita ja tarpeeksi kevyt, jotta kuka tahansa voisi ottaa sen käteensä ja tutkia sitä.

Tukholman innovaattoripiirin kautta Nicoline sai yhteyden teolliseen muotoilijaan Jonas Ahnméen, joka on nykyään Konstfackin osastopäällikkö ja jolla oli korvaamaton rooli hankkeen kehittämisessä. Ahnmén toimi äänitorvena ja mentorina, joka antoi sekä luovaa näkemystä että käytännön neuvoja, ja hänen kokemuksensa ja tietämyksensä taiteesta ja muotoilusta olivat ratkaisevia oikean tien löytämisessä eteenpäin. Jonas esitteli Nicolinen Daniel Bjurgårdille, graafiselle suunnittelijalle, jonka näkemys Kolormondosta auttoi viemään idean konseptivaiheesta konkreettiseen tuotteeseen.

Kun Kolormondo sai ensimmäisen kerran muotoaan, tavoitteena oli luoda magneettinen 3D-malli - magneettisten osien idea oli houkutteleva sen helppokäyttöisyyden vuoksi, sillä kukin värisegmentti voidaan helposti kiinnittää malliin ja irrottaa siitä. Tämä tekisi tuotteesta kuitenkin sekä kalliin että hankalan, mikä rajoittaisi sen saatavuutta ja käytännöllisyyttä erityisesti nuoremmille käyttäjille tai opetusympäristöissä, joissa ketteryys on tärkeää. Daniel Bjurgård keksi loistavan idean vaaka- ja pystysuorista paloista, jotka sopivat yhteen kuin palapeli. Oli luonnollista valita kierrätettävä pahvi, joka ei heikennä tuotteen laatua eikä käyttäjäkokemusta. Bonuksena? Litteä pakkaus, joka ei vie juuri lainkaan tilaa.

Tähän asti on ollut vaikeaa tuottaa tarkkoja väripigmenttejä. Perinteisesti lähtökohtana on käytetty kolmea perusväriä, punaista, keltaista ja sinistä. Itten ja vanhat mestarit, jotka vangitsivat värimaailman ideat, käyttivät siksi näitä perusväreinä. Nykyään syaaninsininen, magenttipunainen ja keltainen (CMY) ovat standardivärejä. Vasta kun Kolormondon suunnittelijat alkoivat käyttää CMY:tä, oli mahdollista tuottaa kattava värikuva, jossa kaikki värit sulautuvat vähitellen yhteen kaikkiin suuntiin - ylös, alas, sisään, ulos ja sivulle.

Kaikille värien ystäville


Aluksi ei ollut selvää, ketkä olisivat tämän värikkään luomuksen käyttäjiä. Vaikka tuotteen tarkoituksesta ja käyttötarkoituksesta tiedottamisessa oli aluksi vaikeuksia, se on kuitenkin löytänyt yleisönsä. Kiitos Nicolinen vankkumattoman päättäväisyyden ja sitkeän sitoutumisen. Nykyään Kolormondoa käytetään pääasiassa opetuskäytössä esikouluopetuksesta yliopisto-opintoihin, ja se kattaa monenlaisia oppiaineita, kuten tuotesuunnittelua, muotia, taidehistoriaa, arkkitehtuuria, graafista suunnittelua ja painotuotantoa.

Kolormondo on osoittautunut hyödylliseksi myös monissa odottamattomissa ja ainutlaatuisissa yhteyksissä - kuten sokerinjalostamossa, jonka on mitattava tarkasti sokerijuurikkaan värimuutokset jalostusprosessin aikana. Kampaajat ovat myös nousseet yhdeksi suurimmista käyttäjäryhmistä, sillä heidän on ymmärrettävä väriteoriaa, jotta he voivat saavuttaa asiakkaiden vaatimat tarkat sävyt. Kolormondon merkitys ulottuu kuitenkin koululuokkahuoneiden, kampaajien, sokerijalostamoiden ja muiden väriherkkien teollisuudenalojen ulkopuolelle, ja se avaa silmät kaikille, jotka haluavat tutkia ja ymmärtää värien vuorovaikutusta.

"Visualisoimalla värisuhteet helposti ymmärrettävällä tavalla olen luonut työkalun, jonka avulla harmaa päivä ei enää tunnu harmaalta."

Kolormondo on myös löytänyt paikkansa kansainvälisellä näyttämöllä, erityisesti Yhdysvalloissa ja Yhdistyneessä kuningaskunnassa, joissa sen nimissä on peräti neljä patenttia. Mutta juuri Berliinin Bauhaus-museossa värisävyjä yhdistelevä maapallo pääsi oikeuksiinsa ja vahvisti menestyksensä ikisuosikkina.

Värikäs historia

Usein pienet ihmettelyn ja uteliaisuuden hetket johtavat suuriin läpimurtoihin, ja näin on myös Nicoline Kinchin kohdalla. Joskus tarvitaan vain idea, hieman uteliaisuutta ja rohkeutta tutkia. Se ja paljon itsepäisyyttä.

Vinkkejä muille innovoijille

Nicolinen vinkit muille innovaattoreille:

  Älä pelkää esitellä ideasi. Innovaatiot muotoutuvat vasta muiden kanssa tavatessasi. Avun ja neuvojen aktiivinen vastaanottaminen voi antaa ideallesi sen tarvitseman sysäyksen. Riski siitä, että ideasi varastetaan, on vähäinen.

Mentioned products

Nicoline Kinch Nicoline Kinch
Opetuksellinen värityökalu
alkaen 18.07 €
OstaTietoja

Katso lisää

Hanna Dahl
Hanna Dahl
Sarah & Sofie Hellström
Sarah & Sofie Hellström
Tage Norén
Tage Norén
Ola Särén
Ola Särén
Jörgen & Majvor Johansson
Jörgen & Majvor Johansson
Klara Alwert Lövberg
Klara Alwert Lövberg
Kirjaudu sisään
Valitse maa