Kukoistava innovaatio

Perinteisen kukkakaupan varjossa kasvaa jotain uutta. Hanataba on kukkainnovaatio, joka kääntää päälaelleen kaiken sen, mitä luulimme tietävämme kimpunvalmistuksesta - sen avulla kuka tahansa voi luoda kierteisiä kimppuja, joiden tilavuus on vaikuttava. Tämä vihreä läpimurto ei ole vaikuttanut ainoastaan Hjärupin maaseudun idyllissä, vaan se on myös herättänyt huomiota Goodday New Yorkissa, saanut kutsun Sharktankiin Yhdistyneessä kuningaskunnassa ja kukoistanut Ruotsista maailmannäyttämölle vain muutamassa vuodessa.
Hanataba on japania ja tarkoittaa kukkakimppua. Kukkakoulun opettajille Christian Jonassonille ja Jenny Strandh-Jonassonille nimi symboloi jotain aivan uutta. Vuosituhannen vaihteessa pariskunta lähti itään seikkailulle, joka osoittautui paljon muuksi kuin opintoretkeksi. Jenny oli kutsuttu Japanin Osakaan vierailevaksi opettajaksi jakamaan länsimaisia kukkasidontatekniikoita, ja Christian tuli mukaan avustajaksi. Perinteisessä tavassa sitoa kukkakimput hollantilaisen spiraalin avulla kukin varsi seuraa toista risteämättä koskaan toistensa kanssa. Kukkien järjestäminen spiraalimuodossa vaatii kuitenkin suurta taitoa ja on myös aikaa vievää. Opiskelijoille, jotka eivät olleet koskaan aiemmin kokeilleet kimpun sitomista tällä tavalla, haaste oli vielä suurempi. Christian seurasi, kuinka oppilaat kamppailivat pitääkseen varret oikeassa paikassa ja säätääkseen otteen voimakkuutta menettämättä kimpun vakautta.


"Koodin murtaminen vie aikaa. Ja kun istuin siinä katselemassa oppilaita, aivoni alkoivat toimia."

Juuri tämä tasapainoilu sai Christianin miettimään, mitä kukkakimppu oikeastaan on ja olisiko mahdollista yksinkertaistaa itse sidontaa. Hän visioi kaksi kiekkoa, joissa on reikiä, jotka ohjaavat ja pitävät varret halutussa muodossa. Mutta miten levyt voitaisiin poistaa ilman, että kimppu menettäisi muotoaan? Ehkäpä toimisivat jäälevyt, jotka sulavat pois, tai ravinnekiekot, jotka liukenevat kosketuksessa veden kanssa. Mikään ideoista ei kuitenkaan ollut erityisen vakuuttava. Visio oli olemassa, mutta se ei ollut kristallinkirkas. Ja kestäisi lähes kaksi täyttä vuosikymmentä ennen kuin se muotoutuisi.

Ajatus juurtuu

Sitten eräänä päivänä palaset loksahtivat paikoilleen - kesäpäivänä, jolloin aurinko paistoi niin kuin vain Skandinavian maaseudulla, ja naapurista, insinööristä, tuli jotenkin odottamaton palapelin palanen, joka pani kaiken paikoilleen. Naapuri oli innokas sukeltamaan johonkin uuteen ja haastavaan, joten hän kysyi rennosti, oliko Christianilla jotain selvitettävää. Kristianilla oli tietysti juuri sopiva arvoitus ja hän kertoi naapurille ideasta, jonka parissa hän oli työskennellyt lähes 20 vuotta. Nuuskarasia kädessään Christian havainnollisti, kuinka kukkavarret voidaan asettaa pidikkeeseen ja kääntämällä rasian osia toisiaan vasten kimppu muodostuu itsestään. Juuri kun hän oli hahmottelemassa toimintoa, tapahtui kirkastumisen hetki. Levyt, jotka hän oli aiemmin nähnyt tilapäisenä tukena, olivat koko suunnittelun ydin. Ne eivät sulaisi eivätkä liukenisi, vaan niistä tulisi osa kimppua. Uuden oivalluksen myötä hän astui työpajan vajaan, jossa idea sai ensimmäisen fyysisen muotonsa - General Portion -tölkin, jonka kanteen ja pohjaan oli porattu huolellisesti reiät.

Vaikka Christian yritti saada ideansa valmistettua kotimaassa, ruotsalaiset teollisuusyritykset eivät vastanneet. Kymmenestä lähestytystä yrityksestä yksikään ei vastannut. Vasta kun hän kääntyi maailmanmarkkinoille Alibaba-markkinapaikan kautta, asiat alkoivat edistyä. Siellä luonnosten ja ideoiden vaihto lähti heti käyntiin, ja pian hänellä oli ensimmäinen oikea prototyyppi, joka oli lähellä toivottua kokoa, mutta laatikkomaisempi.

"Suunnittelun mukauttaminen kukkien monimuotoisuuteen oli aina haaste. Koska kukkien varren paksuus vaihtelee niin suuresti, reiät oli mukautettava niin, että erikokoisia varsia oli helppo puristaa. Siksi Hanatabassa on kymmenen isompaa ja yhdeksän pienempää reikää, ja sen alla on laajennettava silikonikiekko, johon mahtuvat ohuemmat varret ja ylimääräinen vihreys."


Prototyypin muotoutuessa Christian etsi vastaavia tuotteita vakuuttuneena siitä, että joku oli varmasti keksinyt saman idean jo aiemmin. Yllätyksekseen hän ei kuitenkaan löytänyt mitään vastaavaa. Hanataba on ensimmäinen laatuaan - täysin ainutlaatuinen tapa, jolla se kiertää ja sitoo kukkakimppuja - ja patenttikysymys nousi esiin. Kustannukset olivat pelottavia, varsinkin kun otetaan huomioon kysynnän epävarmuus. Malli- ja tavaramerkkipatentit olivat edullisempia vaihtoehtoja, mutta ne eivät tarjonneet maailmanlaajuista suojaa. Christian oli hyvin tietoinen innovaatiomaailman kaksitahoisesta todellisuudesta, jossa menestystä seuraa usein jäljittely. Hän ei kuitenkaan lannistunut. Hän tiesi, että vahva tuotemerkki voisi tarjota tarvittavan etulyöntiaseman, kun seuraajia alkaa ilmaantua.

Siemenestä nuppuun ja kukinnan menestykseen

Hanataban idea päätyi ensin alalle, joka tunnetaan pikemminkin juuristaan kuin versoistaan. Kukkateollisuus on hyvin perinteinen, ja kun Hanataba esiteltiin kollegoille ja alan asiantuntijoille, reaktio oli laimea. Miksi kukkakauppias tarvitsisi tällaista? Ja jos se ei olisi tarkoitettu kukkakaupoille, korvaisiko se kukkakaupan?

Skeptisyys ei kuitenkaan riittänyt estämään Hanataban etenemistä, ja vaatimattomasta kuuden neliömetrin osastopinta-alasta huolimatta Formexin debyytti oli välitön menestys. Ennen messuja Christian julkaisi tuotekuvauksen Ruotsin kukkakauppiaille suunnatussa Facebook-ryhmässä. Eikä mennyt kuin viisi minuuttia, ennen kuin he saivat ensimmäisen elonmerkin - Karl Fredrik Österlenistä, joka on suosittu profiili kukkamaailmassa, näki heti potentiaalin ja tarjoutui yhdeksi tuotemerkin ensimmäisistä jälleenmyyjistä ja lähettiläistä. Tuotekuvauksen leviämisen ansiosta osastolle kerääntyi pian kävijöitä, ja Hanataba onnistui saamaan noin 70 jälleenmyyjää. Siitä eteenpäin asiat ovat lähteneet lentoon, ja toiminta on laajentunut Ruotsista pohjoismaisiin naapureihimme, Eurooppaan ja sieltä muualle maailmaan. Ja tämä vain muutamassa vuodessa. Nykyään Yhdysvallat on suurin markkina-alue, ja Hanataba jatkaa uusien kumppanuuksien luomista Aasiassa.

Christianin ja Jennyn matka on osoitus seikkailusta, joka syntyy rohkeudesta ja siitä, että ensimmäiset pakkasyöt uhmaavat auringonpaikan puolesta. Hanataban menestyksen myötä pariskunta haluaa jatkaa innovatiivisella tiellä ja kehittää jo uusia ideoita. He pitävät yksityiskohdat lähellä sydäntään, mutta lupaavat jatkaa innovointia ja parantaa tapaa, jolla me molemmat olemme vuorovaikutuksessa kukkien kanssa ja arvostamme niitä.

Vinkkejä muille innovoijille

  Hyvä idea ei aina ole hyvä idea liiketoiminnan kannalta. Liiketoiminnallinen arvo piilee usein sellaisten ongelmien tunnistamisessa, joiden olemassaolosta ihmiset eivät tienneet. Juuri näin on Hanataban kohdalla.
Perinteisen kukkakaupan varjossa kasvaa jotain uutta. Hanataba on kukkainnovaatio, joka kääntää päälaelleen kaiken sen, mitä luulimme tietävämme kimpunvalmistuksesta - sen avulla kuka tahansa voi luoda kierteisiä kimppuja, joiden tilavuus on vaikuttava. Tämä vihreä läpimurto ei ole vaikuttanut ainoastaan Hjärupin maaseudun idyllissä, vaan se on myös herättänyt huomiota Goodday New Yorkissa, saanut kutsun Sharktankiin Yhdistyneessä kuningaskunnassa ja kukoistanut Ruotsista maailmannäyttämölle vain muutamassa vuodessa.
Hanataba on japania ja tarkoittaa kukkakimppua. Kukkakoulun opettajille Christian Jonassonille ja Jenny Strandh-Jonassonille nimi symboloi jotain aivan uutta. Vuosituhannen vaihteessa pariskunta lähti itään seikkailulle, joka osoittautui paljon muuksi kuin opintoretkeksi. Jenny oli kutsuttu Japanin Osakaan vierailevaksi opettajaksi jakamaan länsimaisia kukkasidontatekniikoita, ja Christian tuli mukaan avustajaksi. Perinteisessä tavassa sitoa kukkakimput hollantilaisen spiraalin avulla kukin varsi seuraa toista risteämättä koskaan toistensa kanssa. Kukkien järjestäminen spiraalimuodossa vaatii kuitenkin suurta taitoa ja on myös aikaa vievää. Opiskelijoille, jotka eivät olleet koskaan aiemmin kokeilleet kimpun sitomista tällä tavalla, haaste oli vielä suurempi. Christian seurasi, kuinka oppilaat kamppailivat pitääkseen varret oikeassa paikassa ja säätääkseen otteen voimakkuutta menettämättä kimpun vakautta.


"Koodin murtaminen vie aikaa. Ja kun istuin siinä katselemassa oppilaita, aivoni alkoivat toimia."

Juuri tämä tasapainoilu sai Christianin miettimään, mitä kukkakimppu oikeastaan on ja olisiko mahdollista yksinkertaistaa itse sidontaa. Hän visioi kaksi kiekkoa, joissa on reikiä, jotka ohjaavat ja pitävät varret halutussa muodossa. Mutta miten levyt voitaisiin poistaa ilman, että kimppu menettäisi muotoaan? Ehkäpä toimisivat jäälevyt, jotka sulavat pois, tai ravinnekiekot, jotka liukenevat kosketuksessa veden kanssa. Mikään ideoista ei kuitenkaan ollut erityisen vakuuttava. Visio oli olemassa, mutta se ei ollut kristallinkirkas. Ja kestäisi lähes kaksi täyttä vuosikymmentä ennen kuin se muotoutuisi.

Ajatus juurtuu

Sitten eräänä päivänä palaset loksahtivat paikoilleen - kesäpäivänä, jolloin aurinko paistoi niin kuin vain Skandinavian maaseudulla, ja naapurista, insinööristä, tuli jotenkin odottamaton palapelin palanen, joka pani kaiken paikoilleen. Naapuri oli innokas sukeltamaan johonkin uuteen ja haastavaan, joten hän kysyi rennosti, oliko Christianilla jotain selvitettävää. Kristianilla oli tietysti juuri sopiva arvoitus ja hän kertoi naapurille ideasta, jonka parissa hän oli työskennellyt lähes 20 vuotta. Nuuskarasia kädessään Christian havainnollisti, kuinka kukkavarret voidaan asettaa pidikkeeseen ja kääntämällä rasian osia toisiaan vasten kimppu muodostuu itsestään. Juuri kun hän oli hahmottelemassa toimintoa, tapahtui kirkastumisen hetki. Levyt, jotka hän oli aiemmin nähnyt tilapäisenä tukena, olivat koko suunnittelun ydin. Ne eivät sulaisi eivätkä liukenisi, vaan niistä tulisi osa kimppua. Uuden oivalluksen myötä hän astui työpajan vajaan, jossa idea sai ensimmäisen fyysisen muotonsa - General Portion -tölkin, jonka kanteen ja pohjaan oli porattu huolellisesti reiät.

Vaikka Christian yritti saada ideansa valmistettua kotimaassa, ruotsalaiset teollisuusyritykset eivät vastanneet. Kymmenestä lähestytystä yrityksestä yksikään ei vastannut. Vasta kun hän kääntyi maailmanmarkkinoille Alibaba-markkinapaikan kautta, asiat alkoivat edistyä. Siellä luonnosten ja ideoiden vaihto lähti heti käyntiin, ja pian hänellä oli ensimmäinen oikea prototyyppi, joka oli lähellä toivottua kokoa, mutta laatikkomaisempi.

"Suunnittelun mukauttaminen kukkien monimuotoisuuteen oli aina haaste. Koska kukkien varren paksuus vaihtelee niin suuresti, reiät oli mukautettava niin, että erikokoisia varsia oli helppo puristaa. Siksi Hanatabassa on kymmenen isompaa ja yhdeksän pienempää reikää, ja sen alla on laajennettava silikonikiekko, johon mahtuvat ohuemmat varret ja ylimääräinen vihreys."


Prototyypin muotoutuessa Christian etsi vastaavia tuotteita vakuuttuneena siitä, että joku oli varmasti keksinyt saman idean jo aiemmin. Yllätyksekseen hän ei kuitenkaan löytänyt mitään vastaavaa. Hanataba on ensimmäinen laatuaan - täysin ainutlaatuinen tapa, jolla se kiertää ja sitoo kukkakimppuja - ja patenttikysymys nousi esiin. Kustannukset olivat pelottavia, varsinkin kun otetaan huomioon kysynnän epävarmuus. Malli- ja tavaramerkkipatentit olivat edullisempia vaihtoehtoja, mutta ne eivät tarjonneet maailmanlaajuista suojaa. Christian oli hyvin tietoinen innovaatiomaailman kaksitahoisesta todellisuudesta, jossa menestystä seuraa usein jäljittely. Hän ei kuitenkaan lannistunut. Hän tiesi, että vahva tuotemerkki voisi tarjota tarvittavan etulyöntiaseman, kun seuraajia alkaa ilmaantua.

Siemenestä nuppuun ja kukinnan menestykseen

Hanataban idea päätyi ensin alalle, joka tunnetaan pikemminkin juuristaan kuin versoistaan. Kukkateollisuus on hyvin perinteinen, ja kun Hanataba esiteltiin kollegoille ja alan asiantuntijoille, reaktio oli laimea. Miksi kukkakauppias tarvitsisi tällaista? Ja jos se ei olisi tarkoitettu kukkakaupoille, korvaisiko se kukkakaupan?

Skeptisyys ei kuitenkaan riittänyt estämään Hanataban etenemistä, ja vaatimattomasta kuuden neliömetrin osastopinta-alasta huolimatta Formexin debyytti oli välitön menestys. Ennen messuja Christian julkaisi tuotekuvauksen Ruotsin kukkakauppiaille suunnatussa Facebook-ryhmässä. Eikä mennyt kuin viisi minuuttia, ennen kuin he saivat ensimmäisen elonmerkin - Karl Fredrik Österlenistä, joka on suosittu profiili kukkamaailmassa, näki heti potentiaalin ja tarjoutui yhdeksi tuotemerkin ensimmäisistä jälleenmyyjistä ja lähettiläistä. Tuotekuvauksen leviämisen ansiosta osastolle kerääntyi pian kävijöitä, ja Hanataba onnistui saamaan noin 70 jälleenmyyjää. Siitä eteenpäin asiat ovat lähteneet lentoon, ja toiminta on laajentunut Ruotsista pohjoismaisiin naapureihimme, Eurooppaan ja sieltä muualle maailmaan. Ja tämä vain muutamassa vuodessa. Nykyään Yhdysvallat on suurin markkina-alue, ja Hanataba jatkaa uusien kumppanuuksien luomista Aasiassa.

Christianin ja Jennyn matka on osoitus seikkailusta, joka syntyy rohkeudesta ja siitä, että ensimmäiset pakkasyöt uhmaavat auringonpaikan puolesta. Hanataban menestyksen myötä pariskunta haluaa jatkaa innovatiivisella tiellä ja kehittää jo uusia ideoita. He pitävät yksityiskohdat lähellä sydäntään, mutta lupaavat jatkaa innovointia ja parantaa tapaa, jolla me molemmat olemme vuorovaikutuksessa kukkien kanssa ja arvostamme niitä.

Vinkkejä muille innovoijille

  Hyvä idea ei aina ole hyvä idea liiketoiminnan kannalta. Liiketoiminnallinen arvo piilee usein sellaisten ongelmien tunnistamisessa, joiden olemassaolosta ihmiset eivät tienneet. Juuri näin on Hanataban kohdalla.

Mentioned products

Christian Jonasson Christian Jonasson
Kukkasiili korkeisiin kukka-asetelmiin
alkaen 33.37 €
OstaTietoja
Christian Jonasson Christian Jonasson
Ammattimaisia kukkakimppuja kotona
28.21 €
OstaTietoja

Katso lisää

Hanna Dahl
Hanna Dahl
Sarah & Sofie Hellström
Sarah & Sofie Hellström
Tage Norén
Tage Norén
Ola Särén
Ola Särén
Jörgen & Majvor Johansson
Jörgen & Majvor Johansson
Klara Alwert Lövberg
Klara Alwert Lövberg
Kirjaudu sisään
Valitse maa